dissabte, 8 de març del 2014

CAPÍTOL 63: LES SANTES RITES DE LES COMARQUES DE TARRAGONA.


A les comarques de Tarragona he fotografiat 21 Santes Rites, amb la següent distribució geogràfica: Montsià (4), Baix Camp (3), Ribera d’Ebre (3), Terra Alta (2), Priorat (2), Tarragonès (2), Baix Ebre (2), Baix Penedès (2) i Alt Camp (1).


Mapa de Catalunya. La zona blava correspon a les comarques de Tarragona.


                                Les comarques de Tarragona.

No és un territori on es trobi una Santa Rita a cada pas, però n’he trobat a totes les comarques, tret de la Conca de Barberà. Hi tinc un amic que ha contactat amb diversos mossens de la comarca, sense cap resultat positiu.
Exceptuant la Santa Rita del Santuari de la Misericòrdia de Reus, que és de fusta, la resta són imatges molt clàssiques. Quatre són en domicilis particulars.
La primera que vaig fotografiar fou la de l’església de l’Assumpció de Gandesa, el dia 27 de març de 1997. Les últimes, les dues d’El Vendrell, el dia 14 de gener de 2012.
Anem a veure-les:
MONTSIÀ (4):

AMPOSTA: Església Parroquial de Santa Maria, també anomenada Església Parroquial de l’Assumpció.


És al primer altar de l’esquerra; és jove i grassoneta. Amposta té 21.365 habitants, fa 27 anys que té un alcalde de CiU, i presumeix de tenir dues societats musicals que han rebut la Creu de Sant Jordi de la Generalitat: La Lira Ampostina i la Societat Musical Unió Filharmònica.

LA SÈNIA: Església de Sant Bartomeu.


Feia molt de temps que sabia que hi havia una Santa Rita a La Sènia perquè de petit Mossèn Sirisi, el capellà del meu poble, me’n donà una estampeta.
El mossèn, de nom Ricardo, m’explicà que el corcó s’estava menjant l’altar de Santa Rita. Tot seguit anàrem fins al pantà d’Ulldecona i vaig quedar impressionat per un paisatge que desconeixia.

SANT CARLES DE LA RÀPITA: Iglesia Nova o de la Mare de Déu de la Ràpita.


La vaig fotografiar tornant d’una escapada a Peníscola. És a l’esquerra de l’Altar Major, abans d’entrar a la capella de la Pietat. Tot seguit anàrem al restaurant Casa Asmundo (carrer de Jesús 4) a retre homenatge al rei de Sant Carles: el llagostí.

ULLDECONA: Convent de Santa Magdalena o de les Monges Agustines.


Abans d’entrar a Ulldecona vam passar per davant d’una pedrera impressionant, famosa perquè amb aquelles pedres es va construir el temple de la Sagrada Família.
El convent de clausura de les Agustines és al carrer Major 135-137 des de l’any 1724. Sor Rosa Maria, una monja molt eixerida, filla del poble, ens va obrir l’església. Va donar-me l’adreça de la botiga de Barcelona on podia comprar un vídeo amb la vida de Santa Rita.

BAIX CAMP (3):

REUS: A Reus hi ha dues Santes Rites.

1) Església Prioral de Sant Pere

És a l’altar de la Verge del Corte, entrant a mà esquerra.
En aquesta església fou batejat, confirmat i rebé la Primera Comunió, l’arquitecte Antoni Gaudí. També es conserva el cor del pintor Marià Fortuny.

2)     Santuari de la Mare de Déu de la Misericòrdia.


La meva mare (Rita Ferrús) i els seus tres germans (Rosa, Miquel i Francisco) van tenir un total de 25 fills. Des de fa un temps fem una trobada cada any; en diem la “Ferrussada” i ens reunim un mínim de 60 persones. El maig de 2007 la celebràrem a Reus. Al migdia, la meva cosina Maria Núria ens convocà al Santuari de la Mare de Déu de la Misericòrdia, lloc on es van casar els nostres avis i també els meus pares. Maria Núria era cambrera de la Mare de Déu i vam poder visitar el cambril, cremat durant la guerra i restaurat l’any 1941.  Em digué que abans de la guerra hi havia una Santa Rita. No sabia que actualment també n’hi havia una a l’església, la més original de les tarragonines.
Tot seguit anàrem a dinar al que fou restaurant Sant Maurici del Passeig de Mata,  que estava a l’edifici on tenien la casa i la fàbrica els meus avis, i on jo vaig començar a caminar pel llarg passadís de la casa.

L’ALEIXAR: A Can Pere Plana. Carrer Major.


El meu pare era nascut a Mont-Roig del Camp i, quan va morir la seva mare, va heretar aquesta casa de l’Aleixar, coneguda com Can Pere Plana, i es va convertí en la nostra segona casa pairal. Fou construïda l’any 1767.
Quan va morir la meva mare, l’any 1981, va ser enterrada a l’Aleixar;  des de llavors per Tots Sants ens hi reunim tots els germans amb els fills -i amb el nostre pare quan encara vivia-, per recordar-la. Són 33 anys i mai hem faltat a la cita.
Des del cementiri anem a dinar junts al Casal del poble, on feien un extraordinari “conill amb herbes de La Mussara” que, quan es va jubilar la cuinera, Joaquim Maria Puyal, que l’havia provat, es va passar tot un partit del Barça parlant del conill de L’Aleixar.
Per Tots Sants de 1998, vaig aprofitar per fotografiar la Santa Rita que està damunt de l’escriptori del primer pis de la casa, i que ens havia fet companyia des  que érem petits.

RIBERA D’EBRE (3)

LA PALMA D’EBRE: Església de l’Assumpció.


El mes d’agost de 1999 vaig anar a la Festa Major de Flix i vaig aprofitar per fer un tomb per Palma d’Ebre, on vaig fotografiar Santa Rita.
El Dijous Sant de 2005 vaig anar a Flix per les Garrigues, passant per Castelldans, Juncosa, Els Torms, El Soleràs, Granyena de les Garrigues, Alcanó, Sarroca de Lleida, Torrebesses, Margalef, Bisbal de Falset (cap Santa Rita a cap poble). A la Palma d’Ebre vaig tornar a fotografiar a Santa Rita; havien restaurat l’altar i no portava el crucifix.
La tinc amb i sense crucifix. A la Palma sabran  per què.


Marta Rojals és una escriptora i arquitecta nascuda a la Palma d’Ebre l’any 1975 i que ven els seus llibres com a xurros. Té la particularitat que mai s’ha publicat cap fotografia seva i no sabem quina cara té, malgrat que m’han dit que és molt guapa. Vaig xalar molt llegint “Primavera, estiu, etcètera” i ara m’acabo de comprar “L’altra” que començaré a llegir quan el blog de Santa Rita m’ho permeti.

FLIX: Domicilis d’Alfonso Guiu i de Josep Sabaté Ferrús (a.c.s.).

Flix és el meu poble i a l’església no hi ha cap Santa Rita. Coses que passen. Quan em van presentar l’actual mossèn, li vaig parlar del tema i vaig veure que no era partidari que a l’església hi hagués ni sants ni santes. Però, ves per on, vaig descobrir dues Santes Rites a dos domicilis particulars.

1)     Casa d’Alfonso Guiu i Elena Larrosa. Plaça de la Pau.


La mare dels meus amics Alfonso i Carmelo Guiu, de nom Agustina (a.c.s.), tenia aquest quadre de Santa Rita a la seva habitació damunt del capçal del llit. No sé si tenia res a veure amb el fet que Santa Rita era una monja agustina. Quan va morir (el dia 28 de març de 2011, als 99 anys d’edat), Alfonso i Elena em van regalar el quadre.

1)     Casa de Josep Sabaté Ferrús. Carrer Sant Jordi.


Josep Sabaté Ferrús (a.c.s.) va ser tot un personatge. El seu cap era com un ordinador on tenia emmagatzemada una quantitat brutal d’informació, de diverses èpoques, del poble. Només havies de prémer un botó per tal que la deixés anar sense aturador. L’any 2003, el president Jordi Pujol li va atorgar la medalla President Macià al mèrit laboral i, l’any 2011, va ser nomenat Avi Comarcal de la Ribera d’Ebre.
Ell m’havia dit diverses vegades que tenia una Santa Rita a casa seva. El dissabte Sant de 2011, una estona abans d’anar a les caramelles, li vaig fer una visita i vaig fotografiar-la. La tenia a la tauleta de nit. Vam estar de xerrera i vaig arribar justet a les caramelles. Ens va deixar el dia 1 d’agost de 2012.

TERRA ALTA (2):

GANDESA: Església de l’Assumpció.


La Santa Rita de Gandesa fou la primera que vaig fotografiar a les comarques de Tarragona (27-III-1997). El 14 d’abril de 2001 la vaig visitar amb els meus amics de Flix, Carmelo, Agustí i Jaume. Tot seguit anàrem al Centre d’Estudis de la Batalla de l’Ebre i vaig al·lucinar en veure que hi havia exposat el carnet de metge –any 1928-  del meu sogre i el braçalet de sanitari que va portar durant la batalla de l’Ebre. Em costà molt de temps saber com havia anat a parar a Gandesa.


ARNES: Església de Santa Magdalena.


Arnes és al sud de la Terra Alta, molt a prop dels Ports de Beseit. El meu contacte al poble era Amèlia, la perruquera, que era qui tenia la clau de l’església. Hi anàrem el 24 de març de 2011. M’explicà que no feia gaire temps que tenien a Santa Rita. Es queixà de que s’estaven perdent les tradicions religioses al poble: “Abans, per Setmana Santa, es feia una processó que s’aturava davant de totes les capelletes que hi ha als carrers del poble”, em digué.
Tot seguit anàrem a dinar a “Can Barrina”: unes costelletes de xai divines, de collita pròpia.
L’edifici de l’Ajuntament és una de les construccions civils més importants del Renaixement català, construït l’any 1584 per Joan Vilabona.

PRIORAT (2):

CORNUDELLA DE MONTSANT: Església de de Santa Maria.


El mes de juliol de 1998 passàrem una part de les vacances a l’Aleixar (Baix Camp)  i, en una excursió a Siurana, ens aturàrem a Cornudella. L’església estava oberta, i  allí ens esperava Santa Rita.

PRADELL DE LA TEIXETA: Església de Santa Maria Magdalena.


El Dissabte Sant de l’any 2005, tornant de Flix, vaig baixar al poblet de Pradell de la Teixeta des dels revolts de Falset. L’església estava oberta i a la paret de l’esquerra, entre la Verge de Montserrat i Santa Gemma, hi havia Santa Rita. No vaig veure cap dels seus 190 habitants.

TARRAGONÈS (2):

TARRAGONA: 

1) Església de Sant Francesc.


L’església és a la Rambla Vella 57. La primera vegada que la vaig fotografiar fou per la Festa de Santa Tecla de 1999.

2) Casa de la meva germana Lourdes.


Seguint la tradició familiar, tots els meus germans tenen la seva Santa Rita a casa.


BAIX EBRE (2):

TORTOSA: A Tortosa he trobat dues Santes Rites:

1)     Església de la Puríssima:


És al carrer Montcada. Fou Maria Dolors, una parenta meva que viu a Tortosa, qui m’hi va portar. Fins aquell dia Maria Dolors resava davant de Santa Teresa, pensant que era Santa Rita. No és estrany que Santa Rita no li fés gaire cas. Les dues són al mateix altar, el de Sant Antoni.

2)     Ermita de Mig Camí (Mare de Déu de la Providència).


El mateix dia, Maria Dolors em va portar a l’Ermita de Mig Camí, que és dalt d’un turó, on  vam arribar per una carretera en mal estat, travessant una urbanització de xalets. Li havien dit que en un altar hi havia unes imatges molt petites; una d’elles, Santa Rita. Aquell dia no era a l’altar, era a la botiga de l’ermita.

BAIX PENEDÈS (2):

EL VENDRELL: Església de Sant Salvador.


Són les últimes Santes Rites fotografiades a les comarques de Tarragona (gener de 2012). Són petites i estan a la capella de la dreta de l’Altar Major. L’església té una magnífica portalada barroca, destacant a l’interior l’Altar Major, obra de Josep M. Jujol, i l’orgue del segle XVIII.
Amb les Santes Rites al sac, férem una visita guiada i privada -només érem nosaltres- a la casa natal de Pau Casals, després d’escoltar una conferència magistral sobre el mestre.
Em va sorprendre com havia crescut El Vendrell i, d’altra banda, la quantitat de gent que parlava castellà pels carrers.

ALT CAMP (1):

EL PLA DE SANTA MARIA: Església de l’Assumpció.


El dia 8 d’agost de 2009 anàrem a dinar al mas d’uns amics, al terme d’El Pla de Santa Maria. Ens citàrem al poble. Estaven netejant l’església i era oberta. Vaig tenir premi.
_______

Aquestes són les Santes Rites tarragonines que he pogut trobar. Si algú en coneix alguna altra, li estaré agraït de fer-m’ho saber.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada