dimarts, 14 d’octubre del 2014

CAPÍTOL 73: EL “TOUR DE FRANCE 2014”: 3.457 QUILÒMETRES DARRERE DE SANTA RITA.

El dia 6 de setembre estàvem invitats a un casament a Nangis, a prop de París. Vaig organitzar un Tour per anar a veure les últimes Santes Rites franceses que tenia localitzades per Internet.

El Tour constà de 8 etapes, amb un total de 3.457 quilòmetres.

PRIMERA ETAPA: Barcelona – Bellac (740 km).

A la regió de Limousin, paràrem al pintoresc poble d’Uzerche, visitant-ne el casc antic.

El final d’etapa d’avui fou Bellac, un poble d’uns 5.000 habitants. A la Chapelle des Pénitents trobàrem la primera Santa Rita. Fa poc, l’Ajuntament va restaurar la capella i va treure’n totes les estàtues dels Sants, però la pressió popular va impedir que toquessin a Santa Rita. El que més em va impressionar de Bellac fou el silenci: no se sentia ni una mosca.

A Bellac dormírem a la “Maison Bellachone”. És una casa antiga que un matrimoni escocès restaurà i decorà amb molt bon gust. Aquell dia celebraven el cinquè aniversari de la inauguració. Quan vam arribar, l’escocesa, que no dominava el francès a la perfecció, en veure que parlàvem català, ens va preguntar: “Però vostès, són espanyols o són francesos?”. “Catalans”, vam contestar, i ho va entendre de seguida “Ah!”, va dir.

SEGONA ETAPA: Bellac – Les Sables d’Olonne (300 km).

Paràrem a Niort (no ens va agradar) i Fontenay-le-Comte (millor). A Soullans trobàrem  la segona Santa Rita, blanca, com moltes de les franceses.

Vam dormir a Les Sables d’Olonne, un centre d’estiueig de l’Atlàntic. L’hotel Kyriad té una situació excel·lent (tocant al Remblai -luxós passeig marítim, davant de la platja-, i al barri del port). Eren les set de la tarda, estàvem a 29º i Isabel es va banyar amb la marea baixa. A la nit ens va acollir el restaurant “Le Clipper” del port. És terra d’ostres i de “peixots”.

TERCERA ETAPA: Les Sables d’Olonne – Saint-Vaast-la-Hougue (520km).

D’entrada anàrem a La Rouxière (152 km), on ens esperava una Santa Rita. A l’Ajuntament m’havien dit que l’església estava oberta, però s’havia de donar una puntada de peu a la porta, sinó no s’obria. No va fer falta. També em digueren que Mme Annick Thareau, que vivia davant l’església, volia parlar amb nosaltres. No hi havia ningú a la casa, i una veïna ens confirmà que era la casa de l’Annick. De què volia parlar?

La segona parada fou a Avranches; ja érem a Normandia.

Des del Jardí des Plantes d’Avranches hi havia aquesta vista del Mont Saint Michel, que ja hem visitat dues vegades.

Després d’entrar a la catedral dinàrem a la terrassa del restaurant “Le Royal”, a la plaça Littré, el centre de la ciutat. Feia un solet deliciós. A Avranches hi ha un gran monument dedicat al general Patton. A partir d’aquí trobàrem constants al·lusions a la batalla de Normandia.

No vam parar  fins a Crasville, al nord-est de la península de Contentin. Allí hi ha l’església de Nôtre Dame de Grenneville; aïllada davant  la platja, on es produí el desembarcament dels aliats durant la Segona Guerra Mundial.

Allí trobàrem una petita Santa Rita amb gran quantitat d’espelmes i flors.

Continuarem fins a Saint-Vaast-la-Hougue, un poble de pescadors molt pintoresc.

A l’església trobàrem l’única Santa Rita que no tenia fitxada.

A la nit anàrem a sopar al port, al restaurant “La Chasse marée”, recomanat per la Guia Michelin. Ben recomanat. Quan en sortíem, una parella que hi havia a prop de la porta ens dedicà un “Buenas noches”. Els vam aclarir educadament que al nostre país era un “Bona nit”. Ho van entendre de seguida. Abans, quan anaves per Europa i deies que eres català es quedaven igual; ara ja saben qui som.

QUARTA ETAPA: Saint-Vaast-la-Hougue – Évreux (330 km).

D’entrada anàrem a Montfarville a veure l’església. Al davant hi ha la xarcuteria “Maison Debrix”, que l’any 2007 es proclamà campiona de França en el concurs de fabricació del “boudin blanc” (una espècie de culana). La provàrem.

La segona parada fou a Ste-Mère-Église, cèlebre perquè, la nit del 5 al 6 de juny de 1944, les tropes paracaigudistes de la 82a Divisió Americana van caure sobre el poble i els seus voltants. Un paracaigudista (John Steele) va quedar penjat al campanar durant deu hores fins que fou despenjat i fet presoner per un soldat alemany. El fet és recordat.

A Ste-Mère-Église hi ha un Museu sobre la Segona Guerra Mundial. Aquest poble va ser immortalitzat a la pel·lícula “”El dia més llarg” (1962).

Em va agradar que a molts llocs hi havia agraïdes banderes dels països aliats. Aquesta botiga és a Carentan.

L’Oficina de Turisme de Bayeux també recorda la batalla de Normandia. En d’altres viatges, visitàrem els llocs crucials de la batalla.

El final d’etapa d’avui fou Évreux que té una magnífica catedral.

A Évreux dormírem a un hotel de la cadena Ibis Budget. L’hem descobert enguany; hotel nou, impecable, relació preu-qualitat excepcional i, a més, té garatge a un preu molt raonable. Per només dormir, és ideal.

CINQUENA ETAPA: Évreux – Nangis (275 km).

A Ponthévrard, poblet de 400 habitants a prop de Rambouillet, tenia fitxat un quadre de Santa Rita de l’any 1839. Era una Santa especial i molt bonica, que aguanta una corona d’espines amb les dues mans. No hi havia el nom, no tenia l’espina al front i no portava cap crucifix. Però tampoc  s’assemblava a una altra Santa. Podia ser una Santa Rita d’estil lliure, com en tinc d’altres. Vaig anar a l’Ajuntament a preguntar-ho. Ningú en sabia res. Quedarà en suspens.

Tot seguit vam arribar a 9 km de París, a Fontenay-aux-Roses, un dels centres de peregrinació a Santa Rita més importants de França. És al recinte de la Residència d’estudiants anomenada Lanteri, un religiós italià que va fundar la Capella i la Residència.

Davant de la Capella hi ha una magnífica Santa Rita de bronze.

A la dreta de l’altar Major hi ha una guapa Santa Rita.

Al costat hi ha la botiga d’objectes de la Santa. Estava oberta i no hi havia ningú. Aquesta Santa Rita agenollada és una de les moltes imatges que podies comprar.

Abans d’entrar a la botiga hi havia tres quadres de Santa Rita. Aquest n’és un.

La visita cultural d’avui fou al Palau Vaux-le-Vicomte.

I els seus jardins.

Nicolas Fouquet (foto), ministre de finances de Lluis XIV, encarregà la construcció del palau als grans artistes de l’època i en resultà una obra mestra amb molt de luxe. Lluis XIV va tenir-ne enveja i va fer-lo arrestar i el va desposseir dels seus béns. Curiosament, l’endemà vaig veure a la televisió francesa la presentació d’un llibre en defensa de Fouquet. El palau de Vaux-le-Vicomte va servir d’inspiració per fer el palau de Versalles.

SISÈ DIA: DIA DE DESCANS:

Com passa al Tour, el sisè dia va ser de descans. Però al matí visitàrem la ciutat medieval de Provins, que compta amb unes magnífiques muralles.

A la tarda, el casament, motiu del viatge. A la foto, Isabel amb la núvia.

SISENA ETAPA: Nangis – Villefranche sur Saône (433 km).

La primera aturada va ser al poble de Decize, on vam fotografiar una Santa Rita bastant atropellada, a l’església de Saint Aré. Davant l’església hi ha una casa amb jardí on estaven celebrant un dinar amb molta gent. Una noia va entrar a l’església i es va endur una cadira que els feia falta: Self-service. Suposo que la va tornar.

Des de Decize no vam parar  fins la comarca de Beaujolais,  al nord-oest de Lyon, i bressol del vi del mateix nom.

Al celler de l’església vella de Juliénas vam fer el primer tast i la primera compra.

Al celler del Chateau de Chénas una altre tast i compra.

SETENA ETAPA: Villefranche-sûr-Saône – Barcelona (680 km).

Abans de marxar de Villefranche vam anar a esmorzar al centre i ens costà trobar un bar.

Avui era un dia per fer quilòmetres, però a l’hora de dinar vam sortir de l’autopista per anar a Bouzigues, un poblet de l’estany de Thau, famós per ser el major productor d’ostres del Languedoc.

Sempre hem anat al restaurant “La Côte Bleue”  a escurar  closques ( a mi m’agraden els musclos crus). Aquesta vegada vam descobrir un restaurant que és molt a prop, anomenat “Les jardins de la mer”, que no és tan elegant ni tan car com l’altre, i on hi ha més varietat de peix. Però estava ple. La propera vegada caldrà telefonar (467783323).

Per cert, a Bouzigues hi ha una Santa Rita, que vam tardar molt a fotografiar perquè l’església sempre estava tancada.

Finalitzàrem el “Tour de France 2014” a Barcelona, amb 3.457 quilòmetres a l’esquena. Estem en forma.