divendres, 5 de desembre del 2014

CAPÍTOL 77: LA PATAGÒNIA I LA SANTA RITA DE XILE.

Pablo Neruda, xilè il·lustre, qualificà el seu país com el “país prim”. Té 4.300 km de llarg i no supera els 180 km d’ample, entre els Andes i el Pacífic.  Al nord limita amb Perú i Bolívia i a l’est amb Argentina.

El mes de novembre de 2003 afegírem al nostre currículum un viatge fantàstic: el RACC ens portà a la Patagonia. Preferim viatjar per compte nostre, però aquesta vegada ens vam reconciliar amb els viatges en ramat.

La manca d’autonomia limità la nostra “feina” preferida: només trobàrem una Santa Rita a l’església de San Agustín de Santiago de Xile, una tarda que ens van soltar.

És un quadre on Santa Rita es mostra amb els braços oberts i sense crucifix.

En compensació, el primer àpat que férem a Santiago de Xile anà acompanyat d’un got de vi de la “Viña Santa Rita”, un dels bons vins xilens.
______

Des de Madrid volàrem 13 hores, sense parar, fins a Santiago de Xile, on va començar el periple. A la foto, el “Palacio de la Moneda”, lloc on mataren el president Allende; ara torna a ser la seu de la Presidència.

Isabel no està detinguda. Són dos trossos de militars, que formaven a la porta del “Palacio de la Moneda”.

Aquesta casa és “La Chascona”, sobrenom que Pablo Neruda posà a la seva amant Matilde Urrutia. Li va comprar aquesta casa perquè ell estava casat i vivia amb la seva segona dona, la pintora Delia del Carril, vint anys més gran que ell. A les parets de l’interior de la casa hi ha  escrits textos  del poeta. Vaig anotar: “Quisiera hacer contigo lo que la primavera hace con las flores”. Neruda, militant comunista,  morí pocs dies després del cop d’Estat de Pinochet i fou exposat en aquesta casa.

Al nord de Santiago visitàrem Valparaíso, el principal port de Xile.

Viña del Mar limita, sense solució de continuïtat, amb Valparaíso. Té 4 km de platja i és la capital del turisme de Xile. S’hi celebra el “Festival Internacional de la Canción”, el més important de Llatinoamèrica.

Puerto Montt és el punt de partida per visitar la Patagònia xilena. Quan es fundà fou poblada per alemanys, i encara conserven els seus costums. L’església feta de fusta té aspecte germànic.

A prop de Puerto Varas anàrem a  “Fundo Olguita”, una “hacienda” típica xilena. Fórem testimonis d’un “rodeo”, un dels esports nacionals de Xile, protagonitzat pels “guasos” –els “gauchos” de Xile-.

Després del “rodeo”, música típica del país. Van deixar-me la guitarra i amb l’Isabel cantàrem “Las dos puntas”, cançó popular xilena.

Des de Puerto Varas també anàrem al Parc Nacional Vicente Pérez Rosales, el més antic del país. Allí vam pujar, en telecadira, al volcà Osorno.

Al mateix parc vam visitar el llac de “Todos los Santos”, també anomenat llac “Esmeralda”, pel seu color.

Punta Arenas és a l’extrem sud de Xile. Pinten les cases amb colors estridents per posar-hi alegria, perquè durant l’hivern és una ciutat molt trista, amb molt vent i molt poc sol.

Punta Arenas és la capital de la regió de Magallanes. El navegant portuguès hi té el seu monument.

Anant de Puerto Arenas a Puerto Natales visitàrem la reserva de pingüins  “Peckett Mine”. A l’entrada hi havia aparcada aquesta moto amb l’adhesiu de la  “C” de Catalunya.

Des de Puerto Natales anàrem al parc Nacional Torres del Paine, i després a Calafate (Argentina).

El Parc Nacional Torres del Paine és un dels llocs més bonics del món. Els principals  atractius del parc són les muntanyes, els llacs, la flora i la fauna.

El llac Grey és un dels atractius del Parc Nacional  Torres del Paine.

El dia 16 de novembre anàrem de Puerto Natales (Xile) a Calafate (Argentina) en autocar (300 km). Era el dia de les eleccions al Parlament de Catalunya i organitzàrem una votació amb totes les de la llei. Max, el guia xilè, va passar l’urna (de cartró!) i després va treure´n les paperetes d’una en una, cantant amb gran solemnitat el partit votat. Guanyà CiU amb 11 vots; PSC i ERC es repartiren els 6 vots restants.

Des de Calafate visitàrem el Perito Moreno, lo millor de tot el viatge. Un vaixell ens va anar apropant poc a poc a la cara sud de la glacera. Espectacular!

A la cara sud del Perito Moreno practicàrem “trekking”.

El Mirador de la cara nord del Perito Moreno. Tres dies abans el visità el rei Joan Carles, acompanyat pel president de l’Argentina, Néstor Kirchner.

De Calafate vam volar a Ushuaia, la ciutat més austral del planeta. És la capital de la “Tierra del Fuego”.

Des d’Ushuaia, vam anar al Parc Nacional de Tierra del Fuego, i férem un trajecte amb el “Tren del Fin del Mundo”.

A Ushuaia embarcàrem al creuer “Mare Australis”, que ens portà fins a Puerto Arenas voltant el “Cabo de Hornos” i passant per uns paisatges de somni.

En color verd sobre fúcsia, el trajecte del creuer.

A dalt del vaixell, abans de sortir,  amb Ushuaia al fons.

La primera proesa amb el “Mare Australis” fou voltar el “Cabo de Hornos”. El Pacífic i l’Atlàntic, els dos oceans més grans del planeta, xoquen violentament a l’extrem sud del continent americà, a la fi del món.

Una llanxa tornant del “Cabo de Hornos” al vaixell. Diuen els mariners que els que no han voltat el cabo de Hornos, no són autèntics mariners.

Isabel conduint el “Mare Australis”.

A la badia de Wulaia vam pujar, a peu,  dalt de la muntanya, per gaudir d’un paisatge extraordinari.

Amb la “zodíac” ens vam apropar a les glaceres dels fiords.

Entre els mesos d’octubre i març, a l’illa Magdalena hi viuen 60 mil parelles de pingüins, la mar de simpàtics.

Des de l’illa Magdalena (foto) vam anar a Punta Arenas, on s’acabà el creuer. Una experiència fora de sèrie. L’avió ens portà a Santiago de Xile... i a caseta. Un dels millors viatges que hem fet.