divendres, 6 de març del 2015

CAPÍTOL 83: A LA XINA TAMPOC VAM TROBAR CAP SANTA RITA.

Al capítol anterior vaig explicar que havia quedat enamorat dels japonesos, perquè són educats, nets, respectuosos, puntuals i disciplinats. No puc dir el mateix dels xinesos. El contrast va ser com de la nit al dia.

Només arribar a l’aeroport de Beijing (setembre del 2006), ja ho vam poder comprovar: la persona que ens havia de portar  a l’hotel ens va fer esperar més d’una hora, perquè havien d’arribar d’altres passatgers en altres avions; si jo no m’hagués plantat, encara seríem a l’aeroport. El transport es va fer en una furgoneta de mala mort... i es van equivocar d’hotel. Un desastre!

BEIJING (Pequín)

La primera visita fou a la cèlebre plaça de Tiananmén, i el primer que vam veure va ser el rellotge gegant on es comptaven els dies, hores i minuts que faltaven pels Jocs Olímpics de 2008, que s’havien de celebrar a Beijing.

Memorial de Mao Tse Tung, inaugurat l’any 1977, un any després de la seva mort. Es pot veure la cua per visitar el mausoleu.

Detall de la cua infinita per visitar Mao Tse Tung.

La “Porta de la Pau Celestial”, l’entrada a la Ciutat Prohibida o Palau Imperial. Al centre hi ha un gran retrat de Mao Tse Tung. A l’esquerra hi ha escrit el lema: “Llarga vida a la república Popular de Xina”. I a la dreta: “Llarga vida a la Unitat dels Pobles del Món”.

El Palau imperial també és anomenat Ciutat Prohibida, perquè el poble hi tenia prohibit l’accés. És el conjunt més ben conservat de l’arquitectura clàssica xinesa. Té una extensió de 101 hectàrees;  la visita durà 4 hores. Hi havia una gentada, la majoria xinesos.

Un dels sis palaus principals del Palau Imperial. Trobàrem un grup de catalans i la guia, xinesa, portava una senyera com a referència.

El Palau d’Estiu (en xinés, jardí de la Cultivada Harmonia) és a 12 km al nord de Beijing. Al fons de la foto es pot veure el vaixell de marbre on l’emperadriu Cixi prenia el te gaudint del llac Kunming. Va arribar a la Cort com a concubina de tercera classe i va governar en morir l’Emperador.

La Gran Muralla, a Badaling, a 80 km de Beijing. Té sis mil quilòmetres i és l’única obra creada per l’home que es pot veure, diuen, des de la lluna només amb els ulls.

Pujàrem fins la part més alta. Foren 744 esglaons més les parts on no hi havia escala.

La gran majoria de visitants eren xinesos.

També visitàrem les tombes de la Dinastia Ming, a 49 km al nord de Beijing. Aquí són enterrats 13 dels 16 emperadors d’aquesta dinastia. A la tornada trobàrem l’autopista col·lapsada. El guia ens va explicar que els xinesos del sud són més macos, més rics, més intel·ligents, però més infidels amb les dones. Els del nord (ell era del nord), són més forts i més fidels, però va reconèixer que també són més pobres, més lletjos i més ximplets. Quan li vaig preguntar per l’homosexualitat a la Xina, feu un fàstic monumental; quan li vaig preguntar pel Tibet i el Dalai Dama, va dissimular.

Vam provar l’autèntic “ànec lacat de Pekin”. Molt bo.

Visitàrem els “hutongs” (carrerons estrets de la Ciutat Vella), amb tricicle (Rick-shaw).

Una guarderia de la Ciutat Vella.

Parades del mercat de la Ciutat Vella.

Visitàrem una casa privada;  al pati hi havia una gàbia amb un grill enorme de color verd.

Músics a l’entrada del Temple del Cel, de l’època Ming.

Davant del Temple del Cel, el guia ens va donar una classe de Tai-chi.

XIAN

De Beijing anàrem a Xian (bressol de la civilització xinesa) en dues hores d’avió. A 35 km de Xian, vam visitar l’exèrcit de terracota del Primer Emperador, Qin Shi Huang Di. Fou descobert l’any 1974 per uns pagesos quan cavaven la terra;   consta de 7000 figures de guerrers i cavalls de tamany natural. Foren construïts fa més de 2000 anys.  Cap cara dels guerrers és igual que una altra.

La Muralla antiga de Xian, sota la pluja. Té una longitud de 14 km i envolta el centre de la ciutat.

La pagoda de l’Oca Salvatge de Xian.

SHANGHAI

Shanghai és la ciutat més poblada de la Xina. L’arribada dels anglesos i els francesos, a partir de la guerra de l’opi (1840-1842), en feu que fos una ciutat més avançada que Beijing. És una ciutat moderna, plena de gratacels, és el centre comercial i industrial de la Xina i políticament és molt radical: aquí es va fundar el partit comunista l’any 1921, i aquí va començar la revolució cultural.

El temple més important, des del punt de vista cultural, és el temple de Buda de Jade. A les fotos, el Buda dorment entrant en Nirvana (estat de felicitat suprema); és una figura tallada en una sola peça de jade blanc.

Als jardins del mandarí Yuyuan, construïts l’any 1557 per la dinastia Ming; són un dels jardins més famosos de la Xina.

El centre de la ciutat vella de Shanghai. Era el dia de la Festa Nacional.

Carrer Nanjing de Shanghai. És el carrer de compres més llarg del món (6 km.).

Vam pujar a l’únic tren magnètic del món, que va fins l’aeroport. Fa els 40 km en set minuts. Durant el viatge arribàrem anar a 430 km/hora (veure foto).

Grans magatzems fantàstics. Roba de marca de tot el món, més cara que a Barcelona. També vam visitar un mercat d’imitacions.

Vam sopar en un restaurant on hi havia música en viu. Quan la pianista va fer una pausa, Isabel va aprofitar per tocar “El llac de Como”.

El diumenge dia 1 d’octubre, el hall de l’hotel era ple de xinesos amb la samarreta dels pneumàtics “Bridgestone”, preparats per anar a la carrera de Fòrmula 1. Als carrers vam veure cartells amb fotos de Fernando Alonso i Michael Schumacher. Va guanyar Schumacher i Alonso fou segon.

Jo no vaig anar a la Fòrmula 1, vaig anar a la catedral catòlica de Shanghai, a la recerca de Santa Rita.

Estaven celebrant la missa dels diumenges i no hi cabia ni una agulla. Tenia la seva gràcia escoltar els xinesos cantant el “Crec en un Déu”.

Santa Rita no hi era, però Santa Teresa sí. Si, en comptes de Santa Rita, m’hagués dedicat a fotografiar Santa Teresa, a hores d’ara, en comptes de 1321 Santes Rites (que no està malament),  tindria 13000 Santes Tereses.