dimarts, 12 de juliol del 2016

CAPÍTOL 113 : LES SANTES RITES I LES ESTELADES DE GIPUZKOA.


Gipuzkoa és el territori més petit d’Euskal Herria (terra de l’eusquera). Limita al nord-oest amb Iparralde (País basc francès), a l’est amb Nafarroa (Navarra), a l’oest amb Bizkaia, al sud-oest amb Araba (Àlaba) i al nord amb el golf de Bizkaia.

Vam ser a Gipuzkoa coincidint amb les eleccions al Parlament de Catalunya del 27 de setembre del 2015. Per primera vegada, abans de marxar vam votar per correu...
Vam anar a buscar Santes Rites i  vam  trobar més estelades (14 a 4). En vermell, els llocs on vaig trobar Santa Rita (les de Donostia i Tolosa són de l’any 2002); la fletxa negra, on vaig trobar les estelades.

Els pobles de la costa occidental de Gipuzkoa, són els meus preferits.

MUTRIKU

És al nord-oest, tocant Bizkaia. A la foto, el port, vist des de dalt del poble. L’almirall Txurruca (heroi de la batalla de Trafalgar), era fill del poble. Hi té dedicada la plaça Major i un monument.

Des del camp de futbol es podia veure  una estelada, fent companyia a una ikurriña. A les eleccions municipals del 2015, entre Bildu i EAJ-PNV van treure el 81% de vots.

A l’església de les Agustines, hi ha una Santa Rita. Vam haver de matinar perquè només obren a primera hora per dir la missa.

DEBA

És molt a prop de Mutriku. L’església de Santa Maria de Deba és una de les més monumentals de Gipuzkoa. No hi havia cap Santa Rita, però a la plaça de l’església hi havia aquesta estelada, agermanada amb una ikurriña.

ZUMAIA


Zumaia és un dels centres d’estiueig més clàssics de la costa basca. L’any 1998 descobrírem una Santa Rita a l’ermita de San Telmo. Hi tornàrem a anar perquè és un lloc encantador.

És a la part més alta de Zumaia. Des de l’ermita es poden contemplar els “flysch”, que són unes formacions geològiques modelades per l’aigua salada, que es poden veure entre Deba i Zumaia.


Santa Rita és a les altures, al costat dret de l’Altar Major. En aquesta ermita es va gravar una escena de la pel·lícula “Ocho apellidos vascos”: quan el protagonista (Dani Rovira) li confessa al capellà que no es vol casar.

Al Txomin Agirre Kalea hi havia aquesta estelada, fent al·lusió a les eleccions catalanes.

Al centre històric hi havia una altra estelada. A les eleccions municipals del 2015, entre EAJ-PNV i Bildu van treure el 86% de vots.

GETARIA

Getaria em té el cor robat: el port, l’original església, el “ratolí de Getaria” –que porta aquest nom per la forma de rosegador- ...

 i el llobarro celestial que vam menjar en un dels restaurants del port (de nom Kaia, recomanat).

A Getaria hi van néixer dos personatges il·lustres: un, el modista Cristòbal Balenciaga. Hi té un museu espectacular.


L’altre, Juan Sebastian Elkano, mariner que va completar la primera volta al món, un cop mort Magallanes. Hi té dos monuments, tots dos a la vora de l’estelada.


A Getaria no hi havia cap Santa Rita, però fou el lloc on trobàrem més estelades. A les eleccions municipals del 2015, entre Bildu i EAJ-PNV tragueren el 95% de vots!

A la vall del riu Deba trobàrem una estelada a Bergara i una Santa Rita a Aretxabaleta.


BERGARA


Davant de l’Ajuntament hi havia una manifestació demanant que els presos bascos tornessin a Euskadi.

Vam fer un tomb pel centre històric, les esglésies estaven tancades, però a la seu del PNV trobàrem una estelada. A les eleccions municipals del 2015, entre EAJ-PNV i Bildu tragueren el 83% de vots.

ARETXABALETA

És al sud-oest, a prop d’Oñati (em va agradar) i el Santuari d’Arantzazu (ni fu ni fa). A les eleccions municipals del 2015, entre EAJ-PNV i Bildu, van treure el 83,18% de vots. Al monestir de les Agustines trobàrem a Santa Rita.

AZPEITIA

Al seu terme hi ha el santuari de Loiola. L’església del poble estava tancada. En una botiga del costat ens digueren que sempre està tancada perquè no hi ha capellans. L’antic hospital de la Magdalena, on va viure Sant Ignasi de Loiola, també era tancat. A les eleccions municipals del 2015, entre Bildu i EAJ-PNV tragueren el 93,66% dels vots! Ens van recomanar el restaurant Pastorkua, on vam menjar uns sipions en la seva tinta i un clatell de lluç boníssims (amb molt bona relació preu-qualitat).

Al centre del poble hi havia aquesta estelada.

A la tarda visitàrem el santuari de Loiola i a prop hi havia una altra estelada. Davant del santuari hi havia una Oficina de Turisme i em vaig queixar perquè totes les esglésies dels pobles estaven tancades;  em van contestar que no hi havia res a fer perquè “con la Iglesia hemos topado”.

ZESTOA

Un diumenge vaig entrar a l’església de Zestoa quan el mossèn acabava de fer el sermó. L’altar té un retaule preciós. El mossèn era jove i portava una barba “hipster” superlativa. Hi havia unes 30 persones i tret de quatre, les altres eren dones.
Quan va acabar la Missa, li vaig preguntar a la sagristana si coneixia alguna Santa Rita en algun poble dels voltants. Era una senyora ben arreglada, molt amable i dolça al parlar. Ella no ho sabia, però em va dir que ho preguntaríem al mossèn. Quan va sortir de la sagristia vaig quedar glaçat: a més de la barba “hipster”, portava unes botes de militar amb el pantaló posat dins de les botes, una samarreta negra amb un frase estampada i la pell plena de tatuatges: impresionant!



A Zestoa no tenien cap Santa Rita, però hi vaig trobar dues estelades. A les eleccions municipals del 2015, entre EAJ-PNV i Bildu tragueren el 93,90% de vots!

ERRENTERIA

Errenteria és la tercera ciutat més poblada de Gipuzkoa, després de Donostia i Irún. Al centre històric, que no val la pena, no vaig sentir parlar  tant eusquera com a la majoria de pobles que vaig visitar. A les eleccions municipals del 2015, entre Bildu i EAJ-PNV només tragueren el 45% de vots.
L’església del convent de les Agustines estava tancada. A través del porter electrònic, una monja em digué que anés a la porta de l’església. Em va obrir i va seure en una cadira mentre feia les fotos. Quan vaig marxar va tancar la porta. Fou molt amable.

PASAI DONIBANE

Li vaig dir al GPS que volia anar al centre de Pasai Donibane i em portà a la muntanya. Un home, que passejava un gos, em digué que el GPS desviava tots els cotxes a la muntanya. A l’entrada del poble hi ha un pàrquing gratuït. Fins al centre del poble  hi ha una bona caminada, perquè és un poble estret i allargat a la vora de la badia. 

A l’Oficina de Turisme hi ha un Museu dedicat a Victor Hugo: és la casa on l’escriptor passà un estiu, i se n’aprofiten. Vaig fer la visita amb les explicacions en català.


Vaig caminar en direcció al mar i vaig trobar una estelada.

TOLOSA

Visitàrem Tolosa el febrer del 2002. Amaya Zubillaga, el meu contacte, ens acompanyà a l’ermita de San Blas, que és al camí del cementiri. A la foto, des de l’esquerra: Amaya, Isabel, la senyora que ens obrí l’ermita, i a dalt Santa Rita. Són vàries generacions que tenen cura de l’ermita; ens digué que “cuando hay exámenes la ermita se llena de cirios para Santa Rita”.

A l’església de San Francisco de Tolosa també tenen la seva Santa Rita. A les eleccions municipals del 2015, entre EAJ-PNV i Bildu, van treure el 87,99% de vots.

DONOSTIA

L’església de San Pedro de Donostia és al port, la façana es pot confondre amb un bloc de pisos. En el viatge del 2015 estava tancada.

L’any 2002 vaig fotografiar aquesta Santa Rita blanca, que està esperant que li tornin el crucifix. Fou l’única que vaig trobar a Donostia. Era a la sala del primer pis, on sol estar instal·lat l’orgue.

Ens acomiadàrem de Donostia des  de la platja de la Concha el dia 26 de setembre de 2015. En les eleccions municipals del 2015, entre EAJ-PNV i Bildu, només tragueren el 51,37% de vots.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada