dilluns, 1 d’octubre del 2018

CAPÍTOL 175: A ESLOVÈNIA NO VAM TROBAR CAP SANTA RITA.

Vam ser a Eslovènia l’any 1986, quan formava part de Iugoslàvia. Enguany hi hem tornat visitant Bled, Ljubljana i Piran. No vam trobar cap Santa Rita.

Limita a l’oest amb Itàlia, al sud-oest amb el mar Adriàtic, al sud i a l’est amb Croàcia, al nord-est amb Hongria i al nord amb Àustria.

BLED

Bled és el centre turístic més popular d’Eslovènia. La foto més vista: el llac de color verd maragda, la petita illa amb una església de postal, un castell medieval en un penya-segat i alguns dels cims més alts dels Alps Julians de teló de fons.

La principal atracció de Bled és el llac.

Vam fer-ne la volta a peu (6 km), i en vam gaudir des de tots els angles. Si et fa mandra caminar, hi ha un tren turístic que fa la volta en 45’.

Velika Zaka, el punt del llac oposat al centre de Bled, hi ha dues platges.

Una estona per descansar a la vora del llac.

Una altra atracció de Bled és anar a la petita illa en pletna( góndola). La vam agafar al moll, davant del Gran Hotel Toplice. El viatge dura mitja hora i costa 15 euros per cap, anada i tornada.

La visita de l’illa és gratis, però per entrar a l’església s’ha de pagar (12 euros). No val la pena. La vista que esperaves trobar, des de dalt del campanar, no és possible, perquè les finestres estan tapades.

Segons la tradició, el dia del casament el nuvi ha de pujar els 99 esglaons carregant la núvia.

Vam dinar a la terrassa del restaurant Babvi Zob de Bled. No era a la primera línia del llac: el preu era un altre.

A les set de la tarda, a l’església parroquial de Sant Martí deien missa i no vam veure cap Santa Rita. A la foto, l’església, al peu del Castell.

Si aneu a Bled, us recomano el Jazz Hostel, és un xollo. A Bled hi ha un problema que se’n diu aparcament. El Jazz Hostel (considerat el millor hostel d’Eslovènia)  té aparcament gratuït i és a 8 minuts del centre, a peu. A Bled has d’oblidar el cotxe, i fer la visita caminant. Si el Jazz Hotel és el millor hostel d’Eslovènia, Jani, el seu gestor, és la persona més simpàtica i més amable del país. Relació preu-qualitat extraordinària. Té diverses classes d’habitacions amb preus diferents. Recomano l’habitació número 13.

LJUBLJANA

De Bled a Liubliana hi ha 55 km per l’autopista. És la capital d’Eslovènia. Al centre històric no s’hi pot arribar en cotxe.

Vam deixar-lo al pàrquing de la Kongesni Tgr (plaça del Congrés).

Pel Wolfova ulica (del carrer en diuen ulica) vam arribar a la Presernov Tgr. Sempre està molt concorreguda i uneix el centre amb el casc antic.  Està presidida pel monument a France Preseren( 1800-1849), el  gran poeta eslovè.

Darrera del monument hi ha l’església franciscana de l’Anunciació.

No hi havia cap Santa Rita, però si el taüt amb les restes de San Deodat.

Tocant a la Presernov Trg, al número 4 de la Wolfova ulica, hi ha una figura que guaita per la finestra. És Julija Primic, que mira el monument de France Preseren, que la va festejar durant tota la seva vida.

Pel pont triple vam entrar al casc antic.

Molt a prop de la plaça del Mercat, vam pujar al castell amb el funicular.

Dalt del castell es poden visitar diferents atraccions, des de la capella de Sant Jordi fins un Museu de titelles.

En baixar vam entrar a la catedral. A la foto,  la porta sud, la dels sis bisbes. És de bronze (any 1996), construïda per commemorar la visita del Papa Joan Pau II.

Vam continuar pel casc antic (Stara Mesto), que és una franja estreta al marge dret del riu. És el barri més antic i hi ha de tres places. La primera (Mestni Trg) està dominada per l’Ajuntament, que té al davant la font Robba. La segona (Stari Trg) és al cor del casc antic . A la tercera (Gornji Trg), hi ha les esglésies de Sant Florià i de Santiago.

Pel pont de Santiago vam travessar el riu i vam tornar a la Presernov Trg pel camí que hi ha a la vora del riu.

PIRAN

Piran és la joia de l’estreta costa adriàtica d’Eslovènia. És una de les ciutats històriques de l’Adriàtic més ben conservades. Em va decebre; potser ens l’havien magnificat més del compte.

A Piran només poden entrar els cotxes dels veïns. Els turistes han de deixar el cotxe al pàrquing  Fornace,i des d’allí un bus et porta al centre. El pàrquing té molts pisos. El bus surt de la planta baixa (hi ha una altra sortida al pis més alt).

El bus et deixa a la placa Tartinijev. Al centre hi ha una estàtua dedicada a Giuseppe Tartini, compositor i violinista local.

Vam pujar pel carrer Bolniskaper visitar l’església de San Francesc i el monestir minorista, que té un claustre notable.

Dalt d’un turó hi ha la catedral de Sant Jordi. La porta era oberta però s’havia de veure des de fora a través d’una reixa. Cap Santa Rita a la vista!

La plaça Tartinijev des de la catedral de Sant Jordi.

Una de les atraccions de Piran són els restaurants de marisc. Al restaurant Pirat ens vam treure el ventre de pena, acompanyats per un  malvazija (malvasia), un vi blanc del país.

Bled, Ljubljana i Piran són els llocs més visitats d’Eslovènia.