dimecres, 8 de gener del 2020

CAPÍTOL 208: LES SANTES RITES D’EUSKADI.

 Euskadi és al nord de la península ibèrica.

 Hi tinc fotografiades 14 Santes Rites: Biskaia (4), Gipuzkoa (7) i Araba (3).

BILBO-BILBAO (Biskaia)
 Iglesia de San Nicolás de Bari:l’església és al casc antic, davant del teatre Arriaga. És d’estil barroc i a dins hi ha una important col·lecció d’escultures de Juan de Mena; entre elles, la de Santa Rita. 


 Iglesia de San José de la Montaña (Agustinos):és al centre de la ciutat. La vaig descobrir anant al Museu Guggenheim. 


BERMEO (Biskaia)
 Iglesia de San Francisco de Asís: després de fotografiar Santa Rita vam anar a l’ermita de San Juan de Gaztelugatxe.


LEKEITIO (Biskaia)
 Convento de les Agustinas:  a l’adreça que tenia -Pascual Abaroa 27- hi havia un jardí amb un edifici molt vell, deshabitat. Era l’antic convent de les Agustines. Actualment són a uns 100 metres, al carrer Carlos Solano. És una Santa Rita molt jove i molt guapa.


ZUMAIA (Gipuzcoa)

 Ermita de San Telmo: Zumaia és un dels centres d’estiueig més clàssics de la costa basca. L’ermita ésa la part més alta, un lloc molt agradable. Des de l’ermita es poden contemplar els “flysch”, que són unes formacions geològiques modelades per l’aigua del mar.Santa Rita és a les altures, al costat dret de l’Altar Major. 


DONOSTI-SAN SEBASTIAN (Guipúzcoa)
 Iglesia de San PedroL’església de San Pedro és al port. La façana és un bloc de pisos. Santa Rita té la particularitat que és una imatge de color blanc. De les 820 Santes Rites que tinc fotografiades a l’Estat Espanyol, només n’he trobat quatre que són blanques de cap a peus. A més, li falta la creu.


TOLOSA (Gipuzcoa)

 Ermita de San Blas:Amaya Zubillaga, el meu contacte, ens acompanyà a l’ermita de San Blas, que és al camí del cementiri. La dona que ens obrí l’ermita viu al costat i forma part de varies generacions que en tenen cura de l’ermita. Ens digué que “cuando hay exámenes, la ermita se llena de cirios para Santa Rita”.



 Església de San Francisco:a l’església de San Francisco també tenen la seva Santa Rita, a l’altar de les ànimes del Purgatori.


ARETXABALETA (Gipuzcoa)
 Monasterio de las Agustinas:és al sud-oest de Gipuskoa, a prop d’Oñati (em va agradar) i del Santuari d’Arantzazu (ni fu ni fa). L’església és molt petita i Santa Rita és a l’esquerra de l’altar Major.


MUTRIKU (Gipuzcoa)
 Monasterio de Santa Catalina (Agustinas):Mutriku és al nord-oest de Guipuskoa, tocant Bizkaia. A més del port, hi ha una plaça i un monument dedicat a l’almirall Txurruca (heroi de la batalla de Trafalgar), fill del poble. Vaig haver de matinar, perquè el monestir de les Agustines només obre a primera hora, per dir missa. 


ERRENTERIA-RENTERIA (Gipuzcoa)

 Iglesia del convento de las Agustinas: és la tercera ciutat més poblada de Gipuzkoa, després de Donosti i Irún. Al centre històric, que no val la pena, no vaig sentir parlar  tant l’eusquera com a la majoria de pobles que vaig visitar. L’església del convent de les Agustines estava tancada, però una monja molt amable ens la va obrir. 


VITORIA-GASTEIZ (Araba)
 Iglesia de San Antonio:obren a les set del matí. Estaven dient missa i només hi havia cinc persones. 



 Iglesia del Carmen:és al carrer Iradier, tocant al paseo de la Senda. Santa Rita és la de la dreta.
Monasterio de la Visitación (Las Salesas): la jove monja filipina que em va obrir em digué que Santa Rita era al Coroi que en aquell moment les monges eren allí fent “rogativas”. Em va fer passar a una petita habitació separada per una reixa de la contigua. De sobte va aparèixer la superiora del convent darrera la reixa. Repetí que hi havia el problema de las “rogativas”. Em volia ajudar i al final em va dir que podria fer la foto per la finestra de les reixes del Coro. Des d’allí vaig fotografiar el quadre que, segons van dir la superiora, era de Madrazo. Mentre estava fent la foto es va acostar per darrera el capellà que acabava de dir la missa i em va dir: “Santa Rita, Santa Rita, lo que se da, no se quita”. Vale.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada