divendres, 6 de febrer del 2015

CAPÍTOL 81 : LES SANTES RITES DE LES ILLES PITIÜSES.

Les Pitiüses són les illes d’Eivissa i Formentera, i formen part de l’arxipèlag balear. El mes de juny de 1977 hi anàrem per primera vegada; i no hi vam tornar fins l’any 2009, trenta-dos anys més tard.  A Formentera ens hi trobàrem tan bé, que l’any següent vam repetir.

A Formentera hi ha sis pobles: Sant Francesc Xavier, Sant Ferran de ses Roques, El Pilar de la Mola, Es Caló de Sant Agustí, La Savina i Es Pujols. Fóra de temporada només té 7.000 habitants. S’hi arriba en vaixell des d’Eivissa.

Ens allotjàrem a l’Hostal Rafalet, en Es Caló de Sant Agustí.

D’entrada, vam tenir un bon ensurt: quan férem l’entrada a l’hostal em vaig adonar que havia oblidat la motxilla al taxi que ens hi havia portat des del vaixell. A la motxilla hi havia  els DNI,  les targetes de crèdit, el diner en efectiu, els bitllets de l’avió de tornada... tot! L’amo de l’hostal, de nom Jaume Juan Juan, no es va amoïnar gaire. Va trucar a la Central dels Taxis i el van posar en contacte amb el taxista que ens havia portat, confirmant que la motxilla era al taxi i que la faria arribar a l’hostal. Com que era l’hora de dinar vam esperar-la tranquil·lament al restaurant, a la vora d’un mar de pel·lícula.

El primer any vam recórrer l’illa en bicicleta. La de Isabel era de color rosa i la meva de color blau. “Comme il faut”. Les llogàrem al costat de l’hostal.

Des d’Es Caló de Sant Agustí al port de La Savina (12 km), hi ha un carril bici a la carretera que va de punta a punta de l’illa,  passant per Sant Ferran de Ses Roques i Sant Francesc Xavier, els pobles més importants.

Era més agradable anar pels camins. A la foto, el camí de Ses Illetes.

El segon any (maig del 2010) vam recórrer l’illa a peu. A la foto, pel camí de S’Estany, que va d’Es Pujols a La Savina.

Vam sorprendre una sargantana, una icona de l’illa.

La paradisíaca platja de Ses Illetes. No cal anar al Carib.

Cala Saona, a l’oest de l’illa,  és una de les més boniques. S’hi pot arribar en bici.

Al costat de Cala Saona hi ha les casetes varador, on els pescadors guarden les barques.
És un bé d’interès cultural.

La Mola és l’única muntanya de l’illa;  pujar fins dalt en bici té el seu mèrit. A dalt hi ha el Far de la Mola. La carretera, que va des del poble d’El Pilar fins al far, és recta i plana.

Els penya-segats del far de La Mola conviden a la meditació transcendental…

Per no variar, l’església d’El Pilar de la Mola estava tancada. Vaig poder parlar amb l’únic mossèn de l’illa, que viu al costat. Em va assegurar que a Formentera no hi havia cap Santa Rita, cosa que comprovàrem a les esglésies de Sant Francesc Xavier i Sant Ferran de Ses Roques.

La posta de sol des de l’hostal Rafalet.

Arribada al port d’Eivissa, procedents de Formentera.

A l’illa d’Eivissa ens instal·làrem a Sant Antoni de Portmany. Des d’allí recorreguérem tota l’illa en cotxe.

Dedicàrem un dia a la capital de l’illa. A la foto, vista del port des de Dalt Vila.

La casa on nasqué el poeta i escriptor Marià Villangómez, convertida en botiga turística.

A Dalt Vila hi trobàrem tres de les sis Santes Rites eivissenques. La primera, a la catedral. Uns mesos abans havia telefonat al Bisbat d’Eivissa, on em digueren que a l’illa no hi havia cap Santa Rita.

Dins la catedral  hi ha un llistat dels “Caídos por Dios y por España”;  curiosament hi ha 9 persones que es diuen Juan Marí, quatre de les quals es diuen Juan Marí Marí. És evident que és un cognom molt comú a l’illa.

La segona, al convent de clausura de les monges Agustines. Les monges (vuit filipines i dues del país), estaven resant darrera la reixa que separa l’entrada del recinte de l’església. En aquell moment vaig tenir un pensament i li vaig preguntar a Isabel: “Quina funció tenen les monges de clausura en el món actual?”. Resar, em contestà.

Aquesta ceràmica del convent de les Agustines dona la raó a Isabel.

La tercera, a l’església del convent dels Dominics. Té la seva gràcia: el convent és dels Dominics, la parròquia de Sant Pere, i a l’altar Major hi ha Sant Vicenç. Com que feia poc que s’havia celebrat la seva festa, Santa Rita era a l’Altar Major i, com si ens haguessin vist arribar, vam poder assistir al trasllat de la Santa al seu altar, a collibè del sagristà.

La Santa al seu altar, a la capella de Nostra Senyora del Rosari. És una  imatge del segle XVIII, d’autor anònim.

La quarta la trobàrem l’any següent a l’església de Sant Telm, a prop del port. A posteriori em vaig adonar que era clavada a la de la Catedral. Potser era la mateixa?

A Eivissa hi ha un munt de platges. A la foto, Cala Portinatx, al nord de l’illa.

Cala Sant Vicent, al nord-est.

Cala Conta, a l’oest.

La platja de Santa Eulàlia des Riu, a l’est.

La millor posta de sol d’Eivissa es pot gaudir des de la terrassa de l’hostal “La Torre”, del Cap Negret. És al nord de Sant Antoni, entre  Cala Gració i Cala Salada.

La cinquena Santa Rita és de la parròquia de Sant Antoni de Portmany. És una tela del segle XVII. A prop de l’església dinàrem al restaurant “El rebost de Can Prats”, on provàrem i no acabàrem una amanida de crostons i, de segon, una sírvia a la planxa, peix autòcton de les Pitiüses.

La sisena Santa Rita és de la parròquia del poble Santa Gertrudis de Fruitera. Aquesta església té l’espadanya més gran de l’illa. Uns amics ens havien recomanat els entrepans dels bars del poble. No n’hi havia per tant.

Amb l’arc de Sant Martí de Sant Antoni de Portmany, ens acomiadem de les Pitiüses.