dimarts, 9 de juny del 2015

CAPÍTOL 89 : LES SANTES RITES DE L’ILLA DE SICÍLIA.

Sicília és al sud d’Itàlia, a la punta de la bota, separada de la península pels 3 km de l’estret de Messina. És a 140 km del nord d’Àfrica (Tunísia). Té 5 milions d’habitants,  és l’illa més gran del Mediterrani i la capital n’és Palermo.

Hem estat tres vegades a Sicília: les dues primeres en  escala de creuer: Taormina (1994) i Palermo (2002). La tercera, en cotxe des de Barcelona (2006). Sicília és terra de Santes Rites: en total, 36 fotografiades.

PALERMO

El mes de maig de 2002 -el dia abans de Santa Rita-, vam amarrar a Palermo. La primera cosa que vaig detectar fou que, quan parlen entre ells, als sicilians no hi ha qui els entengui.

A la plaça de San Domenico hi ha l’església del mateix nom. La plaça estava molt animada; a prop hi ha el famós mercat de la Vucciria (nom que té el mateix origen que Boqueria). Allí trobàrem la primera Santa Rita siciliana.

El carrers que envolten l’església de San Agostino (altrament dita de Santa Rita) estaven ornamentats, preparats per a la celebració de l’endemà. Santa Rita estava a l’altar Major.

A l’església de Santa Ninfa dei Crociferi de la Via Maqueda, trobàrem una Santa Rita molt original, de les poques agenollades (veure capítol 8).

A la mateixa Via Maqueda, l’església de San Nicola de Tolentino tenia l’entrada guarnida,  anunciant la festa de Santa Rita. Dins l’església, la Santa era en un lloc preferent, al costat de l’altar major.

Al Palazzo dei Normandi (seu de l’Assemblea regional de Sicília) hi ha la Cappella Palatina, d’obligada visita;  els mosaics són uns dels més valorats del món. Abans de marxar vam fer els honors als WC que fan servir els diputats sicilians. També visitàrem els mosaics del Duomo de Monreale.
__________

El mes de maig de 2006 arribàrem a Sicília en ferry, procedents de Reggio Calabria (55 minuts).

De color negre, el recorregut que férem per l’illa, que començà i acabà a Messina.

CATÀNIA

És  la segona ciutat de Sicília (336.000 hab.), pàtria del compositor Vincenzo Bellini. La plaça del Duomo, és el que més ens va agradar. Al mig hi ha “la Fontana dell’Elefante”, el símbol de Catània.

A l’església de San Agostino trobàrem la primera Santa Rita. Porta la corona amb llum incorporada, una de les característiques d’una gran part de les Santes Rites de Sicília (veure capítol 17).

SIRACUSA

Siracusa és la més il·lustre de les ciutats sicilianes d’origen grec. A part del teatre grec i de l’amfiteatre romà, tot el que s’ha de visitar és a l’illa d’Ortigia. A la foto, el teatre de titelles.

Al  Corso Matteotti vam ensopegar amb un pati molt gran, on estaven fent un homenatge a Salvatore Giuliano. Formà un exèrcit per lluitar per la independència de Sicília, però el seu lloctinent el va trair i fou assassinat. L’home de la guitarra cantava històries de Giuliano. Referint-se a ell va dir: “a Sicília tot el poble sap la veritat, però oficialment no se sap res”.

Només posaré una Santa Rita de les sis que vaig trobar: la de l’església de Santa Rita, que era de ferro rovellat (veure capítol 11) perquè estava a la intempèrie.

NOTO

Em va decebre, malgrat trobar-hi tres Santes Rites. Hi ha molts edificis i esglésies barroques, però demanaven a crits una restauració. A la foto, la Santa Rita de l’església de San Francesco, original perquè  porta de corona un fluorescent circular il·luminat.

PIAZZA ARMERINA

És cèlebre perquè a 5 km hi ha la ciutat romana “Villa Imperiale del Casale”, patrimoni mundial de l’UNESCO. Els mosaics que decoren el terra són dels més bonics i extensos de l’època romana. Com es pot veure a la foto, en el temps dels romans ja s’havia inventat el bikini.

A l’església de Santa Maria delle Neve vam trobar Santa Rita.

FAVARA

La Santa Rita de la catedral, o Chiesa Madre, no porta corona i aguanta el crucifix d’una manera molt peculiar.

CALTABELLOTA

Caltabellota és un poble a 949 metres sobre el mar, amb una vista magnífica. A prop de l’església de San Agostino hi havia un cartell demanant el vot per Rita, a les eleccions regionals.

El mossèn va obrir l’església per donar pas a unes noies; hi anaven per celebrar el mes de Maria. Vam fotografiar Santa Rita.

MENFI

L’any 1968, un terratrèmol destruí el poble i ara és nou de trinca. A l’ església del “Purgatorio” o Madonna de la Consolazione, estaven celebrant un funeral. Va pagar la pena esperar perquè a més  d’un altar de Santa Rita, hi havia un mural digne de ser fotografiat.

MARSALA

Marsala és famosa pel vi. És a l’extremitat oest de l’illa, més a prop d’Àfrica que la resta d’Europa. A l’església dell’Itria vaig trobar una imatge grossa de Santa Rita i cinc de petites. La grossa porta llum incorporat a la corona, com moltes del sud d’Itàlia.

TRAPANI

A l’església de Santa Rita, també anomenada Chiesa o Convento de S. Maria dell’Itria, hi havia una boda. Vaig aprofitar els flashos dels fotògrafs oficials per fer les fotos. Era una magnífica Santa Rita agenollada (veure capítol 8), acompanyada d’un senyor àngel, en un altar molt original.

Des de Trapani val la pena pujar a la població medieval d’Erice, des d’on hi ha una vista espectacular i, en un dia clar, es pot veure fins Tunísia.

Anant a Castellammare del Golfo, vam visitar el temple i el teatre de Segesta (430 anys abans de J.C.).

CASTELLAMMARE DEL GOLFO

A l’església de Santa Rita, també anomenada Maria Santissima del Crocifisso, acabaven de celebrar  una boda i els familiars dels nuvis s’estaven emportant les flors. En tornar a Barcelona, vam veure una sèrie per TV  sobre la màfia siciliana, que començava a Castellamare del Golfo.

CORLEONE

A les dotze del migdia d’un diumenge, vam arribar a Corleone. Férem  una foto a l’entrada del poble, i una mica més endavant ens aturà la policia. Tenim cara de mafiosos? Fou una falsa alarma: ens van avisar que més enllà hi havia una gran taca d’oli a la carretera…

Al Duomo estaven fent missa i, a diferència d’altres llocs de Sicília, hi havia molt pocs fidels. Ens digueren que a l’església de San Agostino hi havia una Santa Rita, però estava tancada. Una veïna ens va adreçar al Museu Etnogràfic. El mossèn, Calogero Giovinco, era un dels impulsors del Museu, del qual estava molt orgullós, i ens obsequià amb una visita guiada. Es va queixar que el poble era conegut per la màfia, però que també hi havia d’altres coses positives. Moltes personalitats havien visitat el museu i ens va citar un metge, fill del poble, que treballa als EEUU i és el creador de l’angioplàstia. La primera comunicació del descobriment la va fer a l’església de San Agostino.

Vam continuar la visita guiada a l’església, on hi havia dues imatges de Santa Rita: l’una amb la corona de llumetes i l’altra del segle XVII. El convidàrem a dinar, però havia d’anar a casa del seu germà, que era metge del poble. Ens va recomanar el restaurant “Al Cappricio”, el que era més a prop. A la carta de les postres hi havia crema catalana, i la vam provar. Molt bona.

BROLO

És un balneari de la costa nord-est.  A la Chiesa Madre trobàrem aquesta Santa Rita d’ulls blaus.

PIRAINO

Fent cas de la guia Michelin pujàrem fins Piràino, per una carretera estreta i amb molts revolts. El carrer principal era ple d’esglésies, però totes tancades, excepte la Chiesa Madre perquè estava en obres. Allí trobàrem una Santa Rita amb la corona de llumetes.

GIARDINI NAXOS

En aquesta platja van desembarcar els primers colons grecs fa 2.700 anys. A l’església de Santa Maria Raccomandata trobàrem la Santa Rita de la foto.

Amb la vista del volcà Etna ens acomiadàrem de Sicília, amb 36 Santes Rites al sac.