divendres, 1 d’abril del 2016

CAPÍTOL 106: LES SANTES RITES DE VENÈCIA.

Hem visitat Venècia quatre vegades, sempre en cotxe.

PRIMERA: el mes de juny de 1976, en un viatge pel nord d’Itàlia. Atenció al gondoler.

Teníem l’hotel al Lido, on arribàrem en ferry. Anàvem fins la piazza San Marco amb un “vaporetto”.

SEGONA: el mes de juliol de 1986, tornant d’un viatge a Àustria i a l’antiga Iugoslàvia. Quan ja érem a casa, ens adonàrem que havíem agafat la mateixa gòndola, i el mateix gondoler de deu anys enrere.

Teníem l’hotel a Cavallino, on arribàrem per carretera.  Anàvem fins a la piazza de San Marco en “vaporetto”, des de la punta Sabbioni.

TERCERA: el mes d’abril de 1994, anàrem a Itàlia per veure el debut europeu del Club Patí Flix. Teníem l’hotel a Pàdua, i anàrem a passar un dia a Venècia. Trobar una plaça lliure per deixar el cotxe al gran aparcament de la Piazzale Roma, costà Déu i ajuda.

QUARTA: el mes de juliol de 2008 ens instal·làrem en un hotel a Mestre; allí deixàrem el cotxe. Anàvem a Venècia en tren en deu minuts, per 4 euros per cap, anada i tornada. En tres dies vam recórrer tota la ciutat a peu. A la foto, el lloc on vam agafar la mateixa gòndola i el mateix gondoler els anys 1976 i 1986. Aquesta vegada no hi era. Estaria jubilat?

Vam trobar 10 Santes Rites, en les esglésies assenyalades al plànol amb un número: Santa Maria di Nazareth Degli Scalzi (1); San Giovanni Crisostomo (2); Santi Apostoli (3); Santa Fosca (4); Nicola da Tolentino (5); I Carmini (6); Sant’Angelo degli Zoppi (7); San Francesco della Vigna (8); Capella particular al carrer Secco Marina (9); San Zaccaria (10). De les 10 Santes Rites, set són quadres i, només tres, estàtues (les tres del barri de Castello).

Venècia està dividida en sis “sestieri” (districtes). En tots vaig trobar a Santa Rita, excepte al “sestieri” de San Polo.

CANNAREGIO

És al nord-oest i és el segon més gran, després de Castello. Ocupa tota la part nord del Gran Canal,  és un dels més poblats i  és poc visitat pels turistes.

En aquest districte hi ha el palau de Ca’ d’Oro***.

Aquí és on vaig trobar més Santes Rites:

1) CHIESA DE SANTA MARIA DI NAZARETH DEGLI SCALZI: És a prop de l’estació de Santa Lucia. Només sortir del tren, ens la vam trobar a mà esquerra. Això prometia. Un altre dia, assistírem a un concert en aquesta església.

2) CHIESA DE SAN GIOVANNI CRISOSTOMO: És a la Strada Nova, cantonada amb Campo San Bartolomio. El quadre de Santa Rita és a l’esquerra de l’Altar Major.

3) CHIESA DEI SANTI APOSTOLI: És al Campo Santi Apostoli. El quadre de Santa Rita és a la dreta de l’altar de la Madonna degli Alberetti. No s’hi deixava fer fotos... “Mea culpa”.

4) CHIESA DE SANTA FOSCA: És a la Strada Nova, a prop de l’església de Santa Lucia, on guarden les seves restes. És al segon altar a la dreta.

SANTA CROCE

És al nord-oest. És l’única zona de la ciutat  per on circulen cotxes, perquè a la Piazzale Roma hi ha l’estació d’autobusos i el pàrquing.

És el més pobre i no hi ha llocs interessants per visitar.

CHIESA SAN NICOLA DA TOLENTINO (TOLENTINI): És al Campo dei Tolentini.

DORSODURO

És al sud: a un costat hi ha el Gran Canal, i a l’altre, el Canal de la Giudecca.

El pont de l’Accademia el comunica amb el barri de San Marco. És un barri d’estudiants. Els llocs a visitar són la Galleria de l’Accademia*** i Santa Maria della Salute**.

CHIESA DEI CARMINI: És al Campo dei Carmini, al costat del Campo Santa Margherita, la principal plaça del districte i una de les més populars de Venècia.  Santa Rita és entrant a mà esquerra.

SAN MARCO

És al cor de la ciutat, és petit i és el més turístic

Inclou molts dels llocs més famosos de Venècia: plaça i basílica San Marco***, Palacio Ducale***, Ponte dei Sospiri** entre d’altres.  És on hi ha els hotels, els bancs i les botigues cares.

CHIESA DE SANT’ANGELO DEGLI ZOPPI: És al Campo Sant’Anzolo (Sant’Angelo en venecià). És una capella petita; només entrar-hi hi ha aquest magnífic quadre de Santa Rita. La plaça és molt gran, i també hi ha l’església de Santo Stefano*, digna de visitar. Aquí em van informar que a la chiesa de Santa Maria del Giglio hi havia una Santa Rita. S’havia de pagar entrada, però  aquest no va ser el problema: estava prohibit fer fotos. Santa Rita era molt a prop de l’entrada, davant de l’expenedor del tiquet. No el vaig poder convèncer perquè em deixés fer la fotografia. Això ha passat molt poques vegades.

CASTELLO

És el barri més gran i més poblat. El “Castello alto” és la part del barri més a prop dels barris de San Marco i Cannaregio; és més turístic.

El “Castello basso” és la part més oriental i més popular, on viuen els antics treballadors de l’Arsenale. Hi havia molta roba estesa als carrers.

A més del barri obrer, es pot visitar l’Arsenal* (foto) i l’església San Zaccaria**.

1) CHIESA DE SAN FRANCESCO DELLA VIGNA*: És al Campo San Francesco della Vigna, al nord del barri. Quan hi vam arribar, al mig de la plaça, hi havia una gran taula preparada per fer un dinar comunitari. Santa Rita era dins d’una vitrina, envoltada de molts ex-vots.
En aquest barri hi havia pocs turistes. Era l’hora de dinar i ens van recomanar el restaurant Remigio, però ens van advertir que anéssim amb compte, perquè eren molt “ladri”: a la carta hi diu un preu i te’n cobren un altre. D’un plat ens van cobrar una miqueta més, però poca cosa. De sobte ens vam adonar que no portàvem el paraigües plegable (el dia anterior havia plogut). És un paraigües que tinc en molta estima. Isabel es va quedar al restaurant prenent un cafè, jo vaig marxar corrents a l’església de San Francesco della Vigna; estava convençut que l’havia deixat damunt d’un banc, quan vaig fer les fotos. Ni rastre del paraigües. A la nit, quan arribàrem a l’hotel, el paraigües era a l’habitació. No l’havíem agafat.

2) CAPELLA AL CARRER SECCO MARINA: Isabel es va quedar al Parc de la Bienal de Venècia, jo vaig anar a caminar pels carrers estrets de la part popular del barri de Castello. Vaig tenir premi, perquè al carrer Secco Marina vaig trobar aquesta capella amb Santa Rita, a més de dues imatges religioses més.

3) CHIESA DE SAN ZACCARIA**: És al  Campo San Zaccaria ( a prop de la basílica de San Marco). És una bonica església gòtico-renaixentista, amb la façana de color blanc. A dins, a més de Santa Rita, destaca el quadre “Sagrada Conversació” de Giovanni Bellini.

SAN POLO

És el districte més petit i no vaig trobar cap Santa Rita. Els llocs interessants per visitar són: l’església de “I Frari”***., la Scuola Grande di S. Rocco***, i el ponte di Rialto**.

Que c’est triste Venise
Au temps des amours mortes
Quand on ne s’aime plus

Les musées, les églises
Ouvrent en vain leurs portes