dimarts, 12 d’octubre del 2021

CAPÍTOL 250: SANTA RITA DE CERÀMICA.

De les 20 Santes Rites de ceràmica que he fotografiat,  18 són a l’exterior d’una església. Només n’hi ha 2 a l’interior: una és a l’església de Sant Pere de les Puelles de Barcelona; l’altra al poble de Besan del Languedoc (França).


 JEREZ DE LA FRONTERA (CÁDIZ

La ceràmica, preciosa,  és a la paret del pati que hi ha abans de l’entrada de l’església de Santa María de Gracia o de Santa Rita. A destacar la palma amb tres corones que porta a la mà esquerra, que és patrimoni de les Santes Rites de Portugal i d’algunes d’Andalusia. A la dona que venia estampetes i records de Santa Rita, li vaig preguntar quin significat tenia la palma i no ho sabia.

SEVILLA 

Aquesta ceràmica és a la façana del monestir de San Leandro que llinda amb la plaça Pila del Plato. També porta la palma, a la mà dreta. El monestir és de les agustines. Vaig trucar al “torno” i una mongeta de raça negra em va obrir l’església. Vaig comprar pestiños de Santa Rita, unes pastes que fan les monges.


Als jardins del Valle hi ha aquesta ceràmica, que demana urgentment una restauració.

 

SANTA RITA (ALGARVE-PORTUGAL)

Aquesta ceràmica era en un carrer del poblet de Santa Rita. Dic era, perquè una altra vegada que hi vaig tornar, havia desaparegut.

 

MOLINA DE ARAGÓN (GUADALAJARA)

Aquesta ceràmica és a la façana del Parador de Santa Rita. En un viatge a Madrid hi vam fer parada i fonda. El propietari li havia posat el nom de Santa Rita perquè el seu avi va comprar l’edifici a una senyora que es deia Rita. La ceràmica la va posar un germà del propietari, que és monjo i prior d’El Escorial.

BESAN (LANGUEDOC/FRANÇA)

L’església de Saint-Pierre era tancada, però  una veïna ens va indicar on era la  casa del mossèn. Era un capellà jubilat, nascut a Graus (Osca), que vivia amb la seva germana gran, de 99 anys. Li vam fer cantar una jota amb nosaltres. Van ser molt amables i ens van obrir l’església, on hi havia una ceràmica molt bonica de Santa Rita, amb al·lusió al miracle de les abelles (capítol 26) i al de la vinya (capítol 28), excepcional a França. Volien que ens quedéssim a la missa de les 6, però a Béziers ens esperava una altra Santa Rita. 

CIUTADELLA (MENORCA)

Al barri Santa Rita de Ciutadella hi ha el geriàtric del mateix nom. Allí ens van informar que al predi (finca) de Santa Rita, que era molt a prop,  hi havia una ceràmica de la santa. La porta de ferro d’entrada estava tancada. Vaig trucar al timbre i es va obrir. Vaig entrar a la finca a peu;   la porta es tancà i vaig quedar atrapat. De seguida vaig trobar la ceràmica de Santa Rita, que era a la façana de la casa. Sort que Isabel s’havia quedat fora i va prémer una altra vegada el timbre per obrir la porta per poder sortir.

VENTAS DE ALGARA (GRANADA)

Aquest poblet només té un carrer, que és la carretera. A la façana de la casa de Juan Fuentes vam fotografiar aquesta ceràmica.

Al Parc de Santa Rita, hi ha una altra ceràmica.

SABIOTE (JAÉN)

Luís Quirós, president de la Confraria de Santa Rita de Sabiote, ens acompanyà amb el seu cotxe a l’ermita de Santa Rita. A mig camí,  hi ha una font amb aquesta ceràmica. A l’ermita hi ha una escultura i tres estendards de Santa Rita.

MEDINA SIDONIA (CÁDIZ)


El Convent de San Cristóbal i Santa Rita (Agustinas) de Medina Sidonia fou una mina.  Entre escultures, ceràmiques i quadres, hi havia sis Santes Rites. Avui veureu només les dues ceràmiques. 

Les monges de clausura estaven separades de l’església per una reixa. Mentre feia les fotos va aparèixer una monja velleta, oriünda de León: volia conversa. Deuen estar molt avorrides. Em va dir que al Sud hi havia molt atur i que els andalusos eren “flojos”, que els hi costava treballar. En canvi, els seus parents de León treballaven tots i els que tenia a Barcelona també. Va acabar dient “Mi paisano lo ha hecho muy mal”. Es referia a Rodríguez-Zapatero.

 

XÀTIVA (VALÈNCIA)

En una paret del carrer de Sant Agustí de Xàtiva hi ha aquesta ceràmica. Hi diu que la van pagar els funcionaris de l’Ajuntament de la ciutat. Si no ho sabíeu, Santa Rita també és patrona dels funcionaris. La foto la vaig fer fent camí cap a la Col·legiata de Santa Maria per assistir al casament de Dani, fill de la meva germana Lourdes.

VINARÒS (CASTELLÓ)

A la paret del número 3 del carrer de Santa Rita, hi ha una ceràmica amb la santa.  

SITGES (GARRAF/CATALUNYA)

 

En una paret de l’ermita del Vinyet hi ha aquesta ceràmica. A l’interior de l’ermita, una magnífica Santa Rita.

ENTRIN ALTO (BADAJOZ)

A la façana de l’església de Santa Rita hi ha aquesta ceràmica. Hi havia un home assegut en un banc, al costat de l’església: és qui tenia la clau de l’església. Aquesta zona està plena de romanesos. L’home em va dir que abans eren uns 50 habitants  i, des que van arribar els romanesos, són 150. 

TOLEDO

A la paret de l’entrada del convent de Santa Úrsula (Agustines) hi ha aquesta ceràmica. Per entrar dins l’església (hi havia una Santa Rita) s’havia de pagar i, a més, estava prohibit fer fotos. Qui controlava l’entrada em digué que per fer fotos necessitava el permís de les monges. Vaig anar al convent, que és al costat, però hi havia una cua molt llarga de persones que volien comprar les pastes que fan les monges. Vaig tornar a l’església i li vaig dir que ja tenia permís i la vaig fotografiar. És un pecat molt gros? 

SÃO PAULO (BRASIL)

Aquesta ceràmica és a la façana de la parròquia de Santa Rita de Novo Mundo. Quan hi van anar els amics i col·laboradors Joan Ramon i Josefina Compte era tancada. Però van poder fotografiar la ceràmica de la façana. 

MOERKERKE (FLANDES OCCIDENTAL/BÉLGICA)

A Moerkerke hi ha el centre de peregrinació a Santa Rita més important de Flandes. A la façana de l’església hi havia aquesta ceràmica de la santa. Dins l’església, una escultura i un vitrall. Fora de l’església, al fons d’un passadís cobert, una altra Santa Rita de bronze.  

BARCELONA

A l’església de Sant Pere de les Puelles hi ha aquesta ceràmica. Està molt amagada i la primera vegada que hi vaig anar no la vaig trobar. 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada