dilluns, 15 d’abril del 2013

CAPÍTOL XLVII: LES CALAVERES DE SANTA RITA.

Els atributs més importants de Santa Rita són les roses, el crucifix i l’espina clavada al front.
De les 1.191 Santes Rites que tinc actualment en només 8 casos Santa Rita està acompanyada per  una calavera. Dos són d’Itàlia, dos de  Mallorca, dos de Filipines, una d’Eivissa i una de Mèxic. Només les de Mèxic i Filipines són estàtues, les altres són quadres o murals.
No sé quin significat té que Santa Rita aparegui amb una calavera. La calavera simbolitza la fugacitat de la vida, que tard o aviat morirem i és el símbol dels penitents i ermitans.
També és un símbol maçó,  una senyal de perill o substància tòxica, i amb dos tíbies encreuades és l’ensenya dels pirates. Però això és una altra història...

GERACE (Calabria-Itàlia): Catedral.

El recepcionista de l’hotel de Catanzaro Lido on vam dormir ens va recomanar visitar Gerace, un poble situat dalt d’un turó amb vistes al mar, “és com Taormina”, ens va dir.
Des de Locri, a la costa Iònica de Calabria, vam fer 10 km per pujar a Gerace situat en una pendent a 500 metres per damunt el nivell del mar. En la seva millor època va arribar a tenir tantes esglésies que era coneguda com “la ciutat de les cent campanes”. El Duomo, del segle XI, és l’edifici religiós més gran de Calabria i a la seva cripta vam trobar un altar dedicat a Santa Rita. En el quadre, està agenollada en un reclinatori on hi ha la calavera.  Un àngel amb llargues ales senyala el cel amb el dit índex de la mateixa manera com ho fa Messi quan marca un gol.  Al mateix temps, amb l’altra ma, aguanta una corona de roses blanques damunt el cap d’una Santa Rita que té cara de pomes agres mentre uns quants angelets voladors s’ho miren.

MILANO (Lombardia-Itàlia): Santuario de Santa Rita.

El mes d’octubre de 2004 vam estar uns dies a Milà. Ens va cridar l’atenció que a la planta baixa dels magatzems “La Rinascente” a la plaça del Duomo hi havia una gran exposició d’unes cafeteres anomenades “Nespresso”. Acabaven de sortir. En aquell moment no vam imaginar l’èxit que havien de tenir.

Un matí vam anar al Santuari de Santa Rita que està lluny del centre a la Via Santa Rita de Cascia número 2; vam baixar a la parada del Bus que també porta el nom de Santa Rita. És una església molt gran. A més a més de la imatge de la Santa agenollada hi havia un mosaic representant la seva estigmatització acompanyada d’una calavera.

A la sortida vam anar a dinar a un restaurant situat a prop de la Pinacoteca Brera. Quan ja havíem fet la comanda ens vam adonar que el nom del restaurant era “La rana Rita”. Casualitats ?. Després de dinar, a la Pinacoteca Brera vam visitar l’exposició temporal dedicada a Fra Carnevale un pintor del Renaixement poc conegut. Destacava “L’annunciazione”, “Ritrato di uomo”, “La nascita della Vergine” i “La presentazione della Vergine al templo”. També hi havien quadres de Filippo Lippi i Piero della Francesca.

PALMA DE MALLORCA: Casa General de las Agustines.

En una ocasió el nostre amic mallorquí Joan Parets ens havia parlat de la Casa General de les Agustines de Palma i de Sor Margalida. El novembre de 2009 vam anar a Mallorca per pujar a peu al Monestir de Lluc. Un dia vam anar a passejar per Palma i al carrer de Sant Gaietà vam passar de casualitat per davant la Casa General de les Agustines. Va ser una trobada ! Sor Margalida ens va portar davant de les cinc Santes Rites de la casa. A la pintura que hi ha a la paret esquerra  de la capella de la Consolació vaig fotografiar una Santa Rita que està dempeus al costat d’una taula on hi ha una calavera damunt d’un llibre.

FELANITX (Mallorca): Església Sant Miquel.

En el mateix viatge vam estar a Felanitx. El Pare Xamena, un mossèn de 90 anys alt com un Sant Pau amb el cap clar i les cames lleugeres ens va obrir l’església de Sant Miquel on vam trobar en una predel.la una Santa Rita que aguanta amb una ma una rosa i amb l’altra un rosari. La ma de la rosa està recolzada damunt la calavera que hi ha damunt la taula al costat del crucifix, mentre un nen agenollat se la mira amb les mans juntes en posició de pregària.

SANT ANTONI (Eivissa): Parròquia de Sant Antoni.

El mes de maig de 2010 vam estar a Formentera. De tornada ens vam quedar uns dies a Eivissa, illa que feia 30 anys havia visitat per primera vegada. El Sr. Google em va dir que l’hotel Osiris de Sant Antoni era el que tenia millor relació preu-qualitat. Vaig reservar mitja pensió i pel preu vaig pensar que em trobaria amb un hotel de mala mort. Em vaig equivocar. Està davant de la platja d’Es Pouet, nou de trinca, amb piscina i una gran habitació amb una gran terrassa davant del mar. Érem els únics del país, la resta eren alemanys, dels que porten els “Tour Operator”.
L’església parroquial de Sant Antoni és del segle XIV i té una torre de defensa poligonal del segle XVII. Em va agradar molt. Quan ja estava a punt de marxar vaig veure que al peu d’un quadre del segle XVII posava el nom de Santa Rita. Sort que hi havia el nom perquè no l’hagués reconegut. La Santa està dempeus mirant el crucifix que aixeca amb la ma esquerra mentre a la dreta del quadre hi ha un conjunt format per una calavera damunt de dos llibres, un lliri i un raig de sang. Ves a saber que vol dir.

MEXICO DF: Catedral.

Aquest capítol no estaria prou arrodonit si no hagués contat amb la col·laboració d’uns amics que sabent la meva dèria ritiana i quan viatgen i troben una Santa Rita la fotografien i em fan molt content.
En aquest cas van ser Raquel i Xavier Rabassa que van estar a Mèxic el desembre del 2011 i a la catedral de Mexico DF van fotografiar una Santa Rita aguantant una calavera i un rosari amb la ma esquerra. No hi ha dubte que van ser ells, perquè la estàtua estava darrera d’una porta de vidre i si us hi fixeu bé ells també surten a la foto.

MANILA (Filipines): Església i Museu de Sant Agustí

Jo em pensava que havia viatjat  molt fins que em vaig retrobar amb Romà Massot, company de fatigues de la promoció de Medicina del 65. Amb la seva muller, Sunsi, deuen ser els mortals que més han viatjat per tot el món. Des de que està jubilat no paren mai a Tarragona on crec segueixen empadronats...
De moment han visitat uns 150-160 països. D’Europa només els hi falta Bielorússia;  d’Àfrica dotze països; d’Àsia els quasi inaccessibles (Afganistan, Corea del Nord..); d’Amèrica, les Guayanes al Sud i alguns de l’Amèrica Central i Les Antilles. Oceania és l’assignatura pendent (només han estat a Nova Zelanda). Sempre viatgen pel seu compte i a través d’Internet compren els bitlles d’avió, lloga el cotxe, hotels, vaixells, etc... Són molt valents.
Com saben la meva dèria ritiana m’han fet feliç més d’una vegada fotografiant a la meva amiga. El mes de febrer de 2013 em van anunciar que anaven a les Filipines i  vaig donar-lis l’adreça de l’església de Sant Agustí de Manila on sabia que hi havia una Santa Rita. Van trobar-n’hi una a l’església i tres al Museu, dos de les quals portadora d’una calavera.

L'església de Sant Agustí de Manila.

L’església i el Museu són de tipus colonial, exponent de l’estada espanyola a Filipines. És l’església de moda on fan bodes els dissabtes, una cada hora, prèvia donació de 100.000 pesos filipins (uns 2.000 euros). Romà es va trobar i va saludar a l’ambaixador d’Espanya i pesos pesants de la marina de guerra que estaven de visita turística.

El Dr. Massot i la Santa Rita de l'església al fons.

La Santa Rita de l'església de Sant Agustí de Manila.

La Santa Rita de l’església està situada a l’esquerra de l’altar Major. És del segle XVIII i la cara i les mans són de marfil. És molt semblant a la Santa Rita de Mèxic DF, amb la ma dreta aguanta la creu de fusta i amb l’esquerra la calavera.

Al Museu estava estrictament prohibit fer fotos.

Al fons podeu veure al vigilant del Museu marcant de prop els moviments de Romà.

Al Museu, l’encàrrec va tenir més dificultats de les previstes perquè estava prohibit fer fotografies i estava vigilat per un guàrdia que patrullava per tot arreu. Romà va contar amb la col·laboració de Sunsi per poder portar a feliç terme la missió.

La Santa Rita del Museu de l'església de Sant Agustí de Manila.
De les tres Santes Rites del Museu, una també sostenia una calavera amb la ma esquerra i aixecava una rosa amb la dreta.

Gràcies amics Sunsi i Romà, sense la vostra col·laboració aquest capítol hagués quedat molt escapçat.

1. també es interessant, pero el millor el de les malaties del ulls.

2. No se com ho fas però ets l'únic/ca que pots fer comentaris. Els demés em diuen que no poden. Aquesta setmana parlaré amb un informàtic per veure de solucionar el problema.